Czemu sałatki i surówki są tak potrzebne, o jakie wartościowe składniki można je uzupełniać.

Jednym z podstawowych elementów naszej diety będą owoce i warzywa. Dietetycy sugerują, aby jeść je przynajmniej kilka razy dziennie w różnej postaci, najlepiej jak najbardziej różnorodnie. Owoce i warzywa dostarczają naszym ciałom niezbędnych soli mineralnych oraz witamin, a poza tym tak bardzo potrzebnego i pożytecznego błonnika.

Spożywać je można pod różnymi postaciami, w przypadku owoców najczęściej na surowo, natomiast warzywa pod postacią najróżniejszych surówek i sałatek. Przepisów na nie jest naprawdę dużo, a dodatkowym ich plusem będzie to, że da się w nich przemycić sporo pożytecznych składników. Na przykład niezwykle cennym i pożądanym

dobry lunch

Autor: Fotolia
Źródło: Fotolia

składnikiem są kiełki. Zakupić je można gotowe, ale można również samemu zabrać się za ich hodowlę. Wiedzy na temat tego, jak hodować kiełki jest ogromna ilość w internecie, wystarczy tylko odrobina chęci żeby znaleźć wszystko, co potrzebne będzie w tym temacie. Kiełki uprawiać można różnymi sposobami, bardzo praktyczna jest na przykład kiełkownica, za pomocą jakiej wszystko będzie dużo bardziej wygodne – zobacz ofertę. Jeżeli się odpowiednio rozplanuje ich hodowlę, to cieszyć się nimi będzie można praktycznie przez cały czas, a jako świetny dodatek do wielu dań, w tym także przepysznych sałatek bardzo dobrze będą się one nadawać.

W większości przepisów poza samymi warzywami lub owocami w sałatkach pojawiają się także inne dodatki. Sporo z nich będzie się opierać na majonezie, jaki mimo pysznego smaku będzie jednak miał jedną zasadniczą wadę, czyli jednak trochę tuczy. Dużo lepiej sprawdzi się w takich sałatkach prawdziwa olej do smażenia z oliwek, przez wielu uważana za najzdrowszą odmianę tłuszczy. Oliwa zawiera bardzo duże ilości pożytecznych składników, w tym tak potrzebne do utrzymania zdrowia kwasy omega 6 i sporo witamin. Włoska kuchnia, uważana za jedną z najzdrowszych na świecie, opiera się właśnie na oliwie, i faktycznie jak widać po statystykach, to Włosi mają dużo mniej problemów z sercem, niż inne narody.

Oliwa doskonale się na przykład komponuje z rozmaitymi gatunkami sałat czy też pomidorami, lecz można jej parę łyżek dołożyć praktycznie do większości innych warzyw. Warto również wykorzystywać inne rodzaje olejów, z jakich część również ma dobry skład. Doskonale do sałatek będą się także nadawać oleje rzepakowy i lniany, one również zawierają dużo przydatnych kwasów, mających zbawienny wpływ na codzienne zdrowie. Ostatnio popularność zdobywa napoje tureckie rokitnikowy, charakteryzuje się on mocnym czerwonawym kolorem, co jest rezultatem sporej ilości witaminy A, w jego składzie można też znaleźć różne witaminy, minerały i polifenole – .