W jaki sposób dobierać opony? Na jakie sprawy zwrócić uwagę? Co jest najważniejsze w tej kwestii?

Każda z opon zdaje się być identyczna, z pewnością tak to wygląda na pierwszy rzut oka, jednakże w rzeczywistości różnią się typem gumy, bieżnikiem, wielkością, a także przeznaczeniem. To jeden z bardziej ważnych elementów w aucie, który odpowiada za nasze bezpieczeństwo, jak i za przyjemności z jazdy oraz spalanie. Opony możemy podzielić na trzy grupy, istnieją w związku z tym opony na okres letni, zimowe oraz uniwersalne. Nie zapominajmy jednakże o innych, specjalnych typach, jak opony terenowe.

Należy zainwestować jednocześnie w letnie, jak również zimowe opony. Jest to związane z pewnością ze sporymi kosztami, lecz należy mieć na uwadze, iż całoroczna opona nie będzie ani zimowa, ani letnia, to nie zagwarantuje bezpieczeństwa czy komfortu jazdy o żadnej pór. (Opony do ciągników) Zimówki, jak kormoran opony, są wykonane z miękkiej gumy, co gwarantuje lepszą przyczepność na grząskim śniegu, letnie zaś są twardsze, przez co doskonale trzymają się asfaltowej nawierzchni.

opony

Autor: Wolfgang
Źródło: http://www.flickr.com

Co więcej, opony zimowe posiadają dodatkowe rowki, które dają większą przyczepność na zmrożonej drodze. Oprócz rozróżnienia na letnie jak i zimowe opony opony mamy też podział według rozmiarów, szerokości albo wysokości, czyli profilu, w zależności od wielkości i charakteru auta, dla którego są przeznaczone. (Opony Kormoran) Są także opony z bieżnikiem symetrycznym oraz asymetrycznym, tak zwane opony kierunkowe, jakie mają bieżnik skierowany do kierunku jazdy, przykładowo opony barum. Ale w przypadku takich opon zasada jest niestety prosta – im większy rozmiar, tym wyższa cena. Największy wybór opon

Nim jednak zdecydujemy się na zakup ogumienia, trzeba sprawdzać stan obecny. W jaki sposób możemy to uczynić? Sposób jest dosyć prosty, weźmy zwyczajną monetę i przesuńmy ją wzdłuż wyżłobienia w bieżniku. Jeżeli napotkamy tam na delikatne wzniesienie to znaczy, że opona nie jest aż tak całkiem wytarta. Brak wzniesienia to jednakże brak bieżnika. Należy jednak dobrze zbadać jej przydatność, najlepiej w związku z tym wziąć linijkę oraz zmierzyć nią głębokość wycięcia w bieżniku. Jeżeli wynosi ona około trzy milimetry, to powinno się już poważnie przygotować się na kupno nowego kompletu. Są tacy, którzy mówią o wartości 1,6 milimetrów, jako swego rodzaju minimum, trzeba natomiast odradzać doprowadzanie opon do takiego stanu ze względu na bezpieczeństwo. Opona tego typu bowiem utraciła własną początkową przyczepność, co nie powinno się zdarzyć.