Jak skutecznie i wydajnie organizować zaopatrzenie w produkty spożywcze lokalu gastronomicznego.

Niejednej osobie może się wydawać, że zarządzanie barem czy restauracją to przyjemna, łatwa i prosta rzecz. A jednak nawet w niedużym gastronomicznym lokalu jest bardzo dużo spraw do zrobienia i wiele rzeczy do kupna. Część z nich wystarczy kupić raz i na wiele lat będzie się miało spokój – inne będą wymagać codziennego doglądania i pilnowania.

Meble gastronomiczne
Autor: shankar s.
Źródło: http://www.flickr.com
Do tych pierwszych zalicza się przykładowo wyposażenie kuchni, talerze, sztućce oraz sprzęt niezbędny do przygotowania i przechowywania jedzenia. Jeśli się całe wyposażenie kupi, to później mogą być co najwyżej potrzebne ewentualne przeglądy i naprawy urządzeń albo kupno naczyń, jeżeli część się rozbije lub lokal się powiększy.

Natomiast do codziennych zakupów przede wszystkim się zalicza składniki potrzebne do przyrządzania potraw. Oczywiście sporo spożywczych artykułów można także kupować okresowo, wszystko to, co będzie miało dłuższy termin przydatności do spożycia da się w ten sposób organizować. Jest jednak sporo składników, których nie da się długo przechowywać, i tak naprawdę powinno każdego dnia kupować je świeże. Mięso, nabiał czy też warzywa i owoce to produkty, które w większości lokali są codziennie dostarczane na zaplecze kuchenne.

Wnętrze punktu gastronomicznego
Autor: Bob Hall
Źródło: http://www.flickr.com

Zaopatrzenie w produkty spożywcze każdy zarządzający lokalem organizuje po swojemu. W wielu przypadkach będzie się tym zajmować wyznaczona osoba, kupująca żywność u stałych, sprawdzonych dostawców, na przykład owoce i warzywa od zaufanych rolników mających je zawsze świeże i smaczne. Wymaga to wprawdzie dużo chodzenia, lecz za to będzie się pewnym, że wszystko co się kupi będzie miało najwyższą jakość. Inni z kolei wolą związać się z firmą, oferującą całościowe zaopatrzenie gastronomii w produkty spożywcze.

Taka forma współpracy jest dużo bardziej wygodna i tańsza, bo starczy w jeden dzień złożyć zamówienie na potrzebne towary i następnego dnia z rana zostaną one dowiezione prosto do lokalu. Wadą tego typu rozwiązania jest to, że czasami firmy nie oferują wszystkich artykułów dostępnych w sprzedaży, a jedynie ich część, i trzeba kupić to, co akurat będą miały.