Zatrzymaj klienta

Przez kilkanaście poprzednich lat uległo zmianie w dużym stopniu w naszym kraju podejście do klientów. Nieważne, czego klienci chcą, są traktowani z większą starannością. Firmy muszą zadbać o swoich klientów, gdyż konkurencja w każdej branży sprawia, że osoba niezadowolona z produktu czy usługi jakiejś firmy zwyczajnie więcej nie podejmie współpracy.

Przez to dużo bardzo ważny stał się marketing (polecamy seo) relacji >>*oferta<< Rozpieszczanie klientów

Za tym pojęciem stoi wiele czynników, ale każde z nich ma ten sam cel – utrzymanie klienta i przekonanie go do kolejnego skorzystania z usług przedsiębiorstwa albo zakupienia jakiegoś towaru. W dużych korporacjach są nawet wyodrębnione departamenty zajmujące się tylko tym zagadnieniem.

Zakupy przez internet

Autor: iStock
Źródło: iStock

Działania są bardzo różnorodne. Różnego typu karty stałego klienta, zniżki przy kolejnym zakupie lub różnorodne programy lojalnościowe. Wszystkie te rzeczy robi się dlatego żeby przekonać klienta do ponownego nawiązania współpracy. Bardzo często są to karty na punkty, choćby na stacjach benzynowych, w sklepach odzieżowych albo w restauracjach. Zwykle są to popularne sieciówki. Spotkać także można karty, na których zbieramy kolejne stempelki. Po zebraniu określonej ich liczby otrzymujemy jakiś gratis lub nie płacimy za usługę. Tego rodzaju rozwiązanie możemy znaleźć przykładowo w salonach fryzjerskich.

Zacznij od jakości

banknoty

Autor: Ervins Strauhmanis
Źródło: http://www.flickr.com

Oczywiście tylko programy lojalnościowe >>oferta<< nie zdadzą egzaminu. Tylko, gdy usługa lub produkt są odpowiedniej jakości, możemy liczyć na powodzenie takiego rodzaju przedsięwzięć. Jeżeli firma nieodpowiednio traktuje swoich klientów albo sprzedaje produkty kiepskiej jakości, żaden program lojalnościowy nie spowoduje powracania klientów albo zwiększenia sprzedaży. Należy mieć to w pamięci.

Klienci obecnie są o wiele bardziej wymagający niż kilkanaście czy parędziesiąt lat temu. Obecnie są świadomi swoich praw i dochodzą ich. Coraz więcej ludzi już nie ma oporów przed składaniem reklamacji produktów czy usług, przed domaganiem się zwrotu pieniędzy i zlikwidowania wad. Należy pamiętać, że odpowiednio traktowany klient powróci. Gdy otrzymuje usługę czy towar wysokiej jakości – poleca je innym, a to doskonała reklama.