Za tym pojęciem stoi wiele czynników, ale każde z nich ma ten sam cel – utrzymanie klienta i przekonanie go do kolejnego skorzystania z usług przedsiębiorstwa albo zakupienia jakiegoś towaru. W dużych korporacjach są nawet wyodrębnione departamenty zajmujące się tylko tym zagadnieniem.
Działania są bardzo różnorodne. Różnego typu karty stałego klienta, zniżki przy kolejnym zakupie lub różnorodne programy lojalnościowe. Wszystkie te rzeczy robi się dlatego żeby przekonać klienta do ponownego nawiązania współpracy. Bardzo często są to karty na punkty, choćby na stacjach benzynowych, w sklepach odzieżowych albo w restauracjach. Zwykle są to popularne sieciówki. Spotkać także można karty, na których zbieramy kolejne stempelki. Po zebraniu określonej ich liczby otrzymujemy jakiś gratis lub nie płacimy za usługę. Tego rodzaju rozwiązanie możemy znaleźć przykładowo w salonach fryzjerskich.
Zacznij od jakości
Oczywiście tylko programy lojalnościowe >>oferta<< nie zdadzą egzaminu. Tylko, gdy usługa lub produkt są odpowiedniej jakości, możemy liczyć na powodzenie takiego rodzaju przedsięwzięć. Jeżeli firma nieodpowiednio traktuje swoich klientów albo sprzedaje produkty kiepskiej jakości, żaden program lojalnościowy nie spowoduje powracania klientów albo zwiększenia sprzedaży. Należy mieć to w pamięci.